Het is een beetje tegenstrijdig, maar met polsgewichten en enkelgewichten maak je trainingen zwaarder, waardoor wedstrijden lichter worden. Door polsgewichten bij het hardlopen of het boksen toe te voegen krijg je als het ware nog wat extra training. Hetzelfde geldt voor de enkelgewichten. Deze kunnen over de voet of rond de enkels en geven extra weerstand bij het hardlopen of wandelen. Verwijder je de enkelgewichten dan loop je weer vederlicht.

Wanneer u hand- of polsgewichten van 1 tot 3 pond gebruikt, lopen of andere aerobe oefeningen doen, je hartslag stijgt met vijf tot tien slagen per minuut. Het kan ook het zuurstofverbruik en het verbranden van calorieën met ongeveer 5 tot 15 procent verhogen, in vergelijking met het doen van dezelfde activiteit zonder het gebruik van gewichten.

De spiermassa neemt op natuurlijke wijze af naarmate u ouder wordt. “Als je niets doet om de magere spiermassa te vervangen die je verliest, verhoog je het vetpercentage in je lichaam. Maar krachttraining kan je helpen om je spiermassa te behouden en te verbeteren – op elke leeftijd, “zegt Edward Laskowski, co-directeur van het Mayo Clinic Sports Medicine Center.

Voordelen

Wandelen met polsgewichten pakt beide aërobe oefeningen aan en krachttraining, die nodig zijn voor het behoud van een goede gezondheid. Krachttraining helpt uw ​​botdichtheid te verhogen om het risico op osteoporose te verlagen. Het geeft ook je spieren een kleur zodat je makkelijker je gewicht kunt beheersen door calorieën efficiënter te verbranden en het risico op verwonding vermindert door je gewrichten te beschermen. Krachttraining geeft je een betere balans, bouwt uithoudingsvermogen op en helpt je te focussen of je aandachtsspanne te verbeteren.

Het kan ook een aantal chronische aandoeningen verminderen, zoals artritis, depressie, osteoporose, diabetes, rugpijn en obesitas. Als u maar een uur per week in elk tempo loopt, verlaagt u uw risico op het ontwikkelen van coronaire hartziekte. Langer en krachtiger lopen kan leiden tot een grotere vermindering van gezondheidsrisico’s.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *